14 november 2011

My cup of tea

Downton abbey är utan tvekan det mest spännande kostymdrama jag någonsin sett. Jag har sträcktittat på andra säsongen hela kvällen. Det är så spännande hela tiden och så fort man tror att man vet vad som kommer hända, händer något som bara får en att skrika av överraskning. Dessutom är kläderna och skådespelarna underbara!

Jag älskar kostymdramor! BBC gör helt klart de bästa kostymdramorna. Jag ger däremot inte mycket för Stolhet och fördom versionen med Keira Knightley, den är rent ut sagt dålig. Men det är ju min åsikt. Den var bara fel, enligt boken och enligt dåtidens mode.

Jag har nog annars aldrig direkt sett ett kostymdrama jag tyckt varit dåligt. Jag var inte jätteförtjust i 2006 BBC versionen av Jane Eyre, jag gillade verkligen inte skådespelerskan som spelade Jane. Annars tyckte jag om den. Och Becoming Jane var väl knappast mer än underhållande. Men ibland kan man knappast kräva mer av en film.

Och varför gillar jag det så mycket? Jag har alltid varit intresserad av modehistoria, en av de få historiedelar som faktiskt intresserat mig. Så jag kan sitta och titta på kläderna, de sociala reglerna och drömma mig bort...

Ibland undrar jag om jag var född i fel århundrade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar